Támogatott lakhatással kapcsolatos Gyakran Ismételt Kérdések

A bekerülést érintő kérdések :

Hova és kinek tudom elküldeni a jelentkezésemet?

A jelentkezést, a mindenkori intézményvezető részére szükséges megküldeni.

Név: Darab Anita

Telefonszám: +3620/435-54-25

E-mail: jelentkezes@szederfa.hu

Postacím: Értelmi Sérültek Gyöngyház Egyesülete

2181 Iklad, Szabadság út 75.

Milyen dokumentumokat kell csatolnom, benyújtanom a jelentkezés során?

  • Kérelem, szociális intézményi ellátás igényléséhez
  • Kitöltött jelentkezési kérdőív
  • Egészségügyi állapotra vonatkozó igazolás
  • Jövedelem és vagyonnyilatkozat, vagy nyilatkozat a szolgáltatási önköltség vállalásáról.

Fenti dokumentumok letölthetők a www.szederfa.hu/jelentkezes oldalon.

  • Autizmust és/vagy értelmi akadályozottságotalátámasztó orvosi dokumentumok
  • Friss pszichiátriai szakvélemény
  • Komplex hatósági bizonyítvány (amennyiben rendelkezésre áll)
  • Gondnoki kirendelő határozat (amennyiben gondnokság alatt áll)

Van várólista?

Igen, van.

Mi alapján történik a jelentkezők kiválasztása?

A jelentkezők felvétele nem érkezési sorrendben történik. A jelentkezők kiválasztásánál, alapvetően szakmai szempontok érvényesülnek. A felvételről a Szervezet, minden esetben a jelentkezők és a meglévő lakóközösség igényeinek figyelembevételével dönt.

Milyen egyéb feltétele van a bekerülésnek?

  • Komplex szükségletfelmérés (ennek költségét a fenntartó állja)
  • Alapvizsgálat (ingyenes)

A bekerülést illetően, van-e bármilyen kizáró ok?

Igen, mégpedig a következők:

  • Rendszeres egészségügyi szakápolást igénylő betegség
  • Diagnosztizált és kezelés alatt lévő pszichiátriai érintettség, mint elsődleges tünet
  • Meglévő alkohol és/vagy drogproblémák

Mikor van lehetőségem személyesen is megnézni a házat?

A személyes látogatáshoz előzetes egyeztetés szükséges az intézményvezetővel, a fenti elérhetőségek valamelyikén.

Kikkel fogok együtt élni, van-e lehetőségem megismerni őket?

Természetesen van, sőt elengedhetetlennek tartjuk, hogy a jövőben együtt élő lakócsoport tagjainak legyen lehetősége megismerni egymást.

A személyes látogatáshoz előzetes egyeztetés szükséges az intézményvezetővel, a fenti elérhetőségek valamelyikén.

Ki lesz a segítségemre a mindennapok folyamataiban?

A Szervezet részéről egy esetfelelős, kísérő, támogató munkatárs látogatja rendszeresen a lakócsoportot és nyújt segítséget a mindennapok operatív szervezésében, megvalósításában.

Támogatásával a lakók közösen állapodnak meg az együttélésük szabályairól, kezelik esetleges konfliktusaikat, megtervezik és értékelik a ház körül végzendő, és elvégzett munkákat, alakítják közösségi rítusaikat, szokásaikat.

Mennyi idő, amíg beköltözhetek?

Tapasztalataink alapján, a teljes folyamat időigénye, 2-3 hónap. Ezalatt az idő alatt megtörténik a szükséges dokumentumok, szerződések elő és elkészítése, a személyes kapcsolódások mentén történő igényfelmérés, és az együttműködés alapjainak lefektetése.

Pénzügyi területet érintő kérdések:

Mekkora az egyszeri belépési hozzájárulás összege?

Jelenleg (2020. június) az egyszeri hozzájárulás összege 5 millió forint.

Milyen ütemben kell befizetni a hozzájárulás összegét?

Fizetésre a próbaidő letelte után egyösszegben, vagy külön megállapodás szerinti részletekben kerül sor.

Mit tartalmaz a befizetéssel kapcsolatosan a szerződés?

A szerződés, a törvényben meghatározott kereteket tartalmazza, mely szerint, a befizetés összege, egy esetleges megállapodás megszűnése esetén, három éven belül, időarányosan visszafizetésre kerül. Ennek feltételeit és mértékét, a megállapodás részletezi.

Mekkora a havi, rendszeres térítési díj, és ki fizeti be azt?

A rendszeres havi térítési díj mértéke, az igénybe vett szolgáltatások függvényében változik.

A fizetési kötelezettség, a megállapodásban rögzített felet/feleket érinti.

Mennyi idő a próbaidő? Mennyit kell fizetnem ezalatt az idő alatt?

A próbaidő időtartama, a hatályos törvény szerint, 3-6 hónap.

Ezalatt az időszak alatt a jelentkezőnek, egyszeri befizetési kötelezettsége nincs, azonban a megállapított, rendszeres havi térítési díj fizetésének kötelezettsége fennáll.

Visszakapom az egyszeri belépési hozzájárulás összegét, ha elköltözök?

A próbaidő lejárta utáni időszak pénzügyi kérdéseit, a visszafizetés mértékét és feltételeit, a Szociális Törvény 1993/3. évi harmadik törvény 117/c pontja részletezi.

Milyen esetben történhet a megállapodás felbontása?

A megállapodás felbontása történhet tartós egészségügyi állapotváltozás, pszichiátriai érintettségű tünetek felerősödése, mint elsődleges tünet esetén, pénzügyi kötelezettségek nemteljesítése esetén (belépési hozzájárulás, havi térítési díj), az együttélés szabályzatának megsértése esetén, továbbá egyéni kérés, igény megjelenésekor.

Milyen költségek jelennek meg a lakhatással kapcsolatosan?

Víz, gáz, villany, hulladékszállítás, kábel tv, internet költség, takarítás, karbantartás.

Miből, mikből tevődik össze az egy főre jutó rezsi költsége és ki, hogyan, mikor fizeti azt meg?

Az egy főre jutó rezsiköltség, a fenti tételekből áll össze. Fizetése, a térítési díj részeként, a megállapodásban rögzítettek alapján történik.

Hogyan történik a pénzkezelés?

A pénzkezelés külön szabályzatban és egyéni megállapodás alapján történik.

Tudok dolgozni az Egyesületnél? Van lehetőség a Szervezetnél munkát vállalni?

A Szervezet akkreditált foglalkoztatóhely, az aktuális munkalehetőségekről, az intézményvezető ad tájékoztatást.

Milyen szolgáltatásokat tudok igénybe venni a Szervezetnél?

A lakhatási szolgáltatáson túl, a komplex szükségletfelmérés eredménye alapján meghatározott szolgáltatási elemeket kell az intézménynek biztosítania, melyek lehetnek (készségfejlesztés, tanácsadás, étkeztetés, gondozás, háztartáspótló segítségnyújtás, felügyelet).

Ha huzamosabb ideig máshol tartózkodom, ugyanannyit kell fizetnem?

Lakhatási szolgáltatási díjat teljes hónapra kell fizetni távollét esetén is, míg az egyéb szolgáltatásokat esetleges igénybevételük függvényében.

Egészségügyi területet érintő kérdések:

Hogyan jutok orvosi ellátáshoz?

Orvosi ellátás a Szervezet üzemorvosánál, vagy a település háziorvosánál vehető igénybe. További szükség esetén szakorvosi ellátás hozzáférését is biztosítjuk.

Hogyan jutok el orvosi vizsgálatokra?

Az egészségügyi szolgáltatókkal történő kapcsolattartásban és az orvosi vizsgálatok hozzájutásában, elsődlegesen az esetfelelős nyújt támogatást a mindennapokban.

Ki váltja ki a gyógyszereimet?

A gyógyszerek kiváltása megállapodás szerint történik.

Ki ápol, ha beteg leszek?

Az esetfelelős kíséri és támogatja a mindennapi folyamatokat, így az alapellátás körébe tartozó egészségügyi feladatokat is Ő látja el. (pl. megfázás, láz, hasmenés, gyomorrontás, stb…)

Az alapellátáson túli, bármilyen egészségügyi probléma esetén is törekszünk az egyéni szükségletek mentén történő ápolás, gondozás megszervezésére, segítségnyújtásra; szükség esetén külön, egyéni megállapodás szerint.

Ételallergiám van, egyéni, speciális diétát, étrendet tartok. Van lehetőségem e szerint étkezni?

Természetesen van lehetőség a fenti, egyéni igények, szükségletek figyelembevételére.

A mindennapi élet praktikus területeit érintő kérdések:

Hol található az ingatlan? Hogyan jutok el oda?

Az ingatlan Pest megyében, Ikladon található.

Megközelíthetőségeink
Autóval:

1.      Az M3-as autópályán Bag-elágazás – majd Aszódon keresztül Iklad
2.      Budapestről, a régi 3-as úton Aszód – Iklad.
3.      Régi Fóti úton, Veresegyházon keresztül – Galgamácsa – Iklad

Tömegközlekedéssel:

1.      Vonattal, a Keleti pályaudvarról, Aszódon csatlakozási lehetőséggel – busz –vonat.
2.      Busszal, Újpest Városkaputól, Galgamácsán vonatos csatlakozási lehetőséggel.

Milyen vásárlási, szórakozási, képzési, sportolási, szabadidős lehetőségek érhetőek el a településen?

  • A településen jól felszerelt élelmiszerboltok, posta, evangélikus templom, könyvtár, fagylaltozó, fodrászat, sport és teniszpálya és horgásztó is található.
  • A község tőszomszédságában, Aszódon könyvtár, múzeum, katolikus és református templom, étterem, pizzéria, kávézó, cukrászda, számtalan bolt és butik, fodrászat és edzőterem található.
  • A községtől 12 km-re, Gödöllőn, Hatvanban, oktatási és felnőttképzési helyszínek, királyi kastély, színházak, múzeumok, templomok, mozi, valamint bevásárlóközpontok, továbbá egyéb edző és fitnesztermek, uszoda is megtalálhatók.

Ha beköltözöm, mi lesz az állandó lakcímem? Hol kell ügyintéznem?

Megállapodás kérdése. Az egyik opció, hogy az állandó lakcím, a Támogatott Lakhatás postacíme lesz majd.

Kaphatok támogatást, hivatalos ügyeim intézésében?

Igen, természetesen tudunk támogatást nyújtani a hivatalos ügyek intézésében a szolgáltatás részeként.

Vannak-e szabályok, melyek rám vonatkoznak?

Az intézményben a társas együttélés rendjét, a mindenkor hatályos „Az együttélés szabályai” című dokumentum tartalmazza, mely elérhető a www.szederfa.hu/egyuttelesszabalyai  oldalon is. Az azokban foglaltak, mindenki számára kötelező érvényűek, azok betartása, az intézményünkben történő jelenlét alapja és feltétele.

Milyen felszereltségű az ingatlan?

A szobák egyéni igények szerint berendezhetők saját bútorokkal, de szükség esetén az alapvető bútorozottságot biztosítjuk.

Hűtőről, tűzhelyről, edényekről, étkészletről, ebédlőasztalról, székekről stb… nekem kell gondoskodnom?

A közös helyiségek minden szükséges bútorzattal és eszközzel felszereltek (főzőkonyha, hűtőgép, ebédlő, edények, evőeszközök, mosógép, mosó és szárító helyiség).

Van lehetőségem főzni, magamnak elkészíteni az ételeimet?

Természetesen van lehetőség arra, hogy magadnak készítsd el az ételed.

Hogyan tudok mosni? Nekem kell mosógépet vinnem?

Mosni az ingatlan mosókonyhájában található mosógéppel lehet. Igény és szükséglet esetén támogatást nyújtunk a folyamatban.

Ha magam hozok valamilyen eszközt, kevesebb a bekerülés költsége, ha igen, mennyivel?

Az egyszeri hozzájárulás költsége nem csökken a hozott eszközök számával és értékével.

Nekem kell takarítanom?

A közös helyiségek takarítása az alapszolgáltatások közé tartozik, azonban a saját szobák, személyes terek tisztán és rendbentartása mindenkinek saját felelőssége, szükség esetén támogatással.

A tisztító és tisztálkodószerekről magamnak kell gondoskodnom?

A tisztítószerek költsége, része a havi lakhatási díjnak, a személyes tisztálkodószerekről mindenki maga gondoskodik, szükség esetén támogatással.

Mi történik, kinek jelzek, ha valami elromlik az otthonomban, vagy ha például áramszünet van?

A jelzés az esetfelelős felé történik, akivel közösen egyeztetve történik a hiba elhárítása.

Ki hív szerelőt? Ki fizeti meg?

Az esetfelelőssel történő egyeztetést követően, megállapodás kérdése. Az esetfelelős minden esetben kíséri, segíti, támogatja a folyamatot.

Utazásban tud nekem segítséget nyújtani a Szervezet?

Az aktuális lehetőségekről az intézményvezető ad további tájékoztatást.

Vendégül láthatom a barátaimat, rokonaimat, családtagjaimat?

Természetesen igen, de előzetes egyeztetés és jóváhagyás szükséges hozzá, az együttélés szabályainak maximális betartásával.

Van a barátaimnak, hozzátartozóimnak lehetőségük nálam aludni?

Az intézményvezetővel történő előzetes egyeztetést követően, egyéni megállapodás szerint, igen.

Vannak közös programok?

A lakócsoport saját igényei mentén szervezhet közös programokat, az esetfelelős bevonásával és támogatásával. Továbbá lehetőség van az Egyesület által szervezett közösségi programokhoz, ünnepekhez kapcsolódni.

Tarthatok háziállatot?

Van rá lehetőség, azonban az egyéni szükségletfelmérés, valamint az együttélés szabályainak maximális figyelemben tartása elengedhetetlen.